پرت 2





















دوست من

 

 

 





 

 

 

 

پرت

 

پرت(با کسره حرف "ر" به معنی طوطی) سیکلید یا (Blood Parrot) ماهی ها یی هستند که به انها Man-Made Hybrid
میگویند و در طبیعت وجود نداشته، بلکه با دستکاری های ژنتیکی ایجاد شده اند. مبدا تولید انها را جفت کردن ماهی های سوروم و یکی از سیکلید های امریکای مرکزی ذکر میکنند.

به همین دلیل این ماهی دارای اسمی علمی نیست.

دارای ناهنجاری های اسکلتال اندامها و جنسی است.

از ناهنجاری های اسکلتال، ستون مهره های خمیده وبدن گرد ان است که شنای حیوان را با مشکل مواجه میکند

دهان همیشه باز این ماهی که توانایی بستن انرا ندارد از دیگر ناهنجاری های ان است.که توانایی خوردن غذا از سطح اب را از این حیوان میگیرد.

وبالاخره ناراحت کننده ترین قسمت ناتوانی انها در بارور کردن تخمهایی است که با حداکثر تلاش سعی در بعمل اوری انها میکنند ولی در اکثریت قریب به اتفاق موارد ناموفق هستند (البته این مورد 100% نیست چون در طبیعت صد در صد وجود ندارد) تخمها علیرغم مواظبت شدید جفت، نرسیده و قارچ میگیرند و سرانجام توسط والدین خورده میشوند. (تاسف انگیز نیست؟)

15 و گاهی تا 20 سانتیمتر رشد میکند، بیشتر ماهی تهاجمی است ولی گاهی نه!
اب مناسب 24 تا 28 درجه سانتیگراد
همه چیز خوار
رنگ ثابت ان بیشتر نارنجی است و رنگهای دیگر که با غوطه ور کردن حیوان در رنگهای تند است بین 4 تا 6 هفته محو میشوند. در پ هاش 7 همینطور دمای بالای اب رنگ نارنجی شان بیشتر ثابت میماندو محو نمیشود.
طول عمر: تا ده سال
جایی برای پنهان شدن، نور کم وشنهای نرم کف را دوست دارد.
با ماهی های تهاجمی سازگار نیست.
همنشینان مناسب در تانک: شارک، کوریدوراس، سیلور دالر، سورد تیل و سایر سیکلید هایی که تهاجمی نباشند.

بسیاری از فروشندگان رده بالای ماهی های زینتی فروش انرا تحریم کرده اند و می گویند با داشتن 1500 تا 2000 گونه از ماهی های سیکلید بسیار بی انصافی است که برای رنگین کردن اکواریومتان بصورت مصنوعی بازاری برای اینگونه ماهی ها فراهم شود.


ماهی پاروت فیش یا طوطی ماهی نخستین بار در اواخر دهه 80 در تایوان ایجاد ( نه کشف ! ) گردید .
بر اساس برخی گزارشها زمان دقیق ظهور پاروت فیش سال 1986 است .
به درستی مشخص نیست که نخستین پاروت فیش از جفت شدن کدام دو ماهی حاصل شده است . امروزه نیز کسانی که به شغل پر منفعت تکثیر ماهیان مشغولند حاضر نمی شوند که اسرار تجاری خود را به همگان بگویند اما به نظر می آید که پاروت فیش را از هیبرید ماهی سیکلید میداس نر با نام علمی Amphilophus citrinellus و سیکلید سر قرمز ماده با نام علمی Vieja synspila تولید می شود .
یک روایت رایج دیگر این است که از هیبرید سیکلید رد دویل ( شیطان سرخ ) با اسم علمی Amphilophus labiatus و یکی از گونه های ماهی سورم مانند سورم سبز یا سیکلید راه راه با نام علمی Heros severus و یا سورم طلایی با نام علمی Archocentrus spilurus حکایت می کند .

از آنجا که پاروت فیش ماهی نسبتا خجالتی است و بین ماهیان گفته شده فقط سورم ها چنین رفتاری را از خود بروز می دهند ، می توان تصور نمود که یکی از والدین پاروت فیش ها باید از گونه های سورم باشد .



آکواریوم مناسب
معمولا پیشنهاد می شود که دست کم یک آبزی دان 40 تا 45 گالنی برای هر 2 تا 3 جفت پاروت فیش تدارک دیده شود .
(
نکته : برای بیشتر ماهیان گوشتخوار زینتی دنیا معمولا 10 گالن به ازاء هر عدد ماهی پیشنهاد می شود که البته این عدد تجربی است . )
معمولا آبزی دانی با ph 5/6 تا 8 و با سختی 2 تا 25 dGH و دمای 28 تا 21 درجه سانتی گراد را برای پاروت فیش ها مناسب می دانند .
گفتنی است که دما های پایین تر باعث می شود که ماهی رنگ پریده و گوشه گیر به نظر بیاید .
از آنجا که پاروت فیشها دوست دارند بستر آبزی دان را زیر و رو کنند و افراد بزرگ آنها ماهیان پر خوری هستند استفاده از فیلتر های قوی و گوناگون در آکوآریوم آنها لازم است .
از نقطه نظر نور پردازی ، میزان نور زیاد باعث می شود که ماهی ها رنگ پریده شوند . مخصوصا چون در آبزی دان پاروت فیش ها از گیاهان زنده استفاده نمی شود ، نور زیادی نیاز ندارند .
معمولا لامپی با 5/0 تا یک وات برای هر گالن آب مناسب است ( به طور تقریبی مثلا می شود یک لامپ 20 یا 10 واتی برای مخزن 60 لیتری) .
همچنین بهتر است لامپهایی با طیف قرمز استفاده شوند تا لامپهای با طیف آبی زیرا در بهتر ظاهر شدن رنگ ماهی تاثیر دارند .
از لحاظ آرایه گری ، پاروت فیش ها یک آبزی دان حاوی تکه سنگ و غار برای پنهان شدن را می پسندند و همچنین ماسه هایی که گهگاه با جابجا کردن آنها حس کنجکاوی خود را به رخ دیگر ماهیان بکشند . استفاده از تکه چوبهای غوطه ور در آب نیز بر زیبایی مخزن شما خواهد افزود


تغذیه پاروت فیش
پاروت فیش ها ماهیان همه چیز خواری محسوب می شوند اما اگر والدین آنها را مد نظر قرار دهیم می فهمیم که بهتر است به آنها غذاهای سرشار از پروتئین داده شود . همچنین غذاهای حاوی بتا – کاروتن باعث می شود که طوطی ماهی ما رنگ پر جلا تری پیدا کند یا دست کم رنگش را از دست ندهد .
به عنوان یک رژیم غذایی می توانید از پولکی و به عنوان وعده های ثابت روزانه در تغذیه پاروت فیش ها استفاده کنید و از آرتمیا تازه یا فریز شده و کرم خونی به عنوان غذای مکمل سود ببرید .
همچنین با خوراندن نوزاد گوپی و گلد فیش باعث می شوید که ماهیتان تپل شود و زود رشد کند .

 





رفتار و ویژگی های پاروت فیش
وقتی که یک پاروت فیش تازه خریداری می کنید و آن را به مخزن خود معرفی می کنید ، ماهی شما خجالت زده و ترسو به نظر می رسد . بسته به رفتار شما و محیط اطراف مخزن و سایر هم مخزنی های ماهی ، ترسو بودن پاروت فیش ممکن است یک هفته تا 50 روز به طول بینجامد .
اما پس از اینکه ترس ماهی ریخت و به اصطلاح به خانه تازه اش خو گرفت ، ماهی بسیار خوش رفتار و باهوشی می شود
از لحاظ سازگاری این ماهی با ماهیان دیگر به طور کلی می توان اینگونه گفت که ماهی پاروت فیش درنده خویی والدین خود را ندارد و مثلا آنگونه که سیکلید زندانی ( که به فارسی به آن سیکلید گورخری می گویند ) به ماهیان دیگر جفا می کند ، پاروت فیش چنین رفتاری ندارد .
اما از طرف دیگر با استناد به این شعر شاعر که گفته :
عاقبت سیکلید زاده سیکلید شود / گرچه با آدمی بزرگ شود
نباید پاروت فیش را با ماهیان کوچک یا بسیار صلحجو همسایه کرد . نباید این واقعیت را فراموش نمود که والدین اولیه این ماهی از سیکلید های آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی بوده اند .
بهتر است در نگهداری این ماهی با ماهیان دیگر ، همسان بودن اندازه ماهیان مخزن رعایت گردد . همچنین در مورد نگهداری چند پاروت فیش در یک آبزی دان نمی توان با قاطعیت نظری داد . معمولا این ماهیان اگر هم اندازه باشند زیاد به هم کاری ندارند ولی گاهی دیده شده که پاروت فیشها از صبح تا شب با هم می جنگند .
معمولا از ماهی هایی مانند سیلور دالر ، تترای بلاک ویدو ( بیوه سیاه ) ، تترای کنگو ، کوریدوراسها و انواع کت فیش ها ( لجن خوار ها ) ، آنجل های بزرگ ، سورم ها و با کمی احتیاط بیشتر ، سیکلید گورخری ( زندانی ) به عنوان گونه های سازگار با پاروت فیش نام می برند . حتی آن ها را با دیسکس های بزرگ هم نگه داری می کنند .
یادتان باشد که چون دهان پاروت فیش ها نسبت به پیکر آنها کوچک است ، ممکن است در زمان غذا خوردن از سایر ماهیانی که غارتگر هستند عقب بیفتند .
همین جا اضافه کنم که پاروت فیش ها در زمان تولید مثل رفتار جدی تری از خود بروز می دهند .
و در آخر شاید یکی از بارز ترین ویژگیهای رفتاری پاروت فیش ها علاقه آنها به حفر گودال است .پاروت فیش ها عاشق کندن هستند . در نتیجه پول خود را برای خرید گیاهان طبیعی آبزی دانی در آکوآریوم محتوی طوطی ماهی ها حرام نکنید .

 

تاریخچه پاروت فیش

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در 6 / 11 / 1389برچسب:پرت ماهی پرت,ساعت8 بعد از ظهرتوسط سامان ز؛ خاطره | |